Hjemmelaget kyllingkraft





For noen uker siden satte jeg meg som mål å lage mest mulig mat fra grunnen av. Det vil si ingen frossen mat, poser, bokser, halvfabrikat osv, og det har forsovet gått greit. Vi har aldri vert storforbrukere av halvfabrikat, men vi har brukt vår del av posesupper, halvstekte rundstykker og frossenmat. Hvorfor vet jeg ikke, for hjemmelaget mat fra bunnen av smaker jo titusen ganger bedre.




Jeg er ikke så glad i brødmat, og lunsj og matpakke har aldri vert noe favoritt, så den siste tiden har jeg laget supper til lunsj( jeg har juksa og kjøpt ferdig (hjemmelaget) tomatsuppe på Wholefoods, hysj ikke side til noen). Den beste basen til hjemmelagede supper, er hjemmelaget kraft, og det er superenkelt å lage selv.
I dag lager jeg kyllingkraft som jeg skal bruke til kyllingsuppe, tomatsuppe og andre middagsretter. Det jeg ikke bruker i dag fryser jeg ned i små bokser og i isbitbrett.
Som jeg sa er det ikke vanskelig å lage kraft, og du kan som regel bruke det du har i kjøleskapet. Dette er det jeg brukte til min kraft i dag:



1 hel kylling
3 gulrøtter
1 pastinakk
1 løk
¼ kålrabi
2 hvitløk
1 chili
Rosmarin
Timian
Salvie




Hvis du ikke har tenkt å bruke kyllingkjøttet etter du er ferdig å koke kraften, kan du bruke for eksempel skrotten på en grillet kylling eller lignende.
Ha kyllingen i en stor gryte i lag med grønnsakene og urtene. Grønnsakene skjærer du bare opp i biter, du trenger ikke å skrelle noe som helst, ikke løken en gang. Etter du har hatt alt i gryta, tilsetter du vann til det dekker kyllingen (ca 3 -4 liter). Da er det vanskelige overstått. Kraften skal ikke fosskoke, den skal bare putre.


Hvis du lar kraften fosskoke vil grønnsaken gå i oppløsning og du vil ikke få en klar og fin kraft.
Så la kraften putre i minimum 4 timer, noen koker det så lenge som 12 timer, det er opp til deg og din tålmodighet. Innimellom må du fjerne skummet som legger seg på toppen, det gjør du enkelt med en øse eller lignende.
Skal du bruke kyllingkjøttet du koker kraft på, tar du kyllingen ut av gryta etter ca 1 time, rensker den, og har skrotten tilbake i kraften.  
Som du ser er det ikke vanskelig i det hele tatt, men det tar litt tid.
Kraften holder seg i kjøleskapet en ukes tid, eller du kan fryse den, da er holdbarheten 3-4 måneder.

Fettlaget som legger seg på toppen lager et lufttett segl over kraften, noe som er med på å forlenge holdbarheten.


Ha en fin dag!


Hilde

Ingen kommentarer