Sy et enkel putetrekk med konvoluttåpning - DIY


Sist uke tok jeg turen til IKEA for å kjøpe rammer til noen fantastisk fine og stilige bilder som Johan har tatt i sommer. I min vandring gjennom IKEA-labyrinten snublet jeg over tekstilavdelingen, jeg pleier ikke vanligvis stoppe her, jeg syntes de fleste av stoffene er litt for voldsom, eller for blomstrete, men da jeg så dette stoffet fra PS 2014 kolleksjonen tenkte jeg at det ville være perfekt til putene på kontoret, som sårt trengte nye trekk. Siden jeg er utålmodig og ikke orker tanken på å styre med glidelåser, gikk jeg for den super enkle løsningen, nemlig konvoluttåpning.


Du trenger:

En pute
Stoff
Matchende tråd


Det første du må gjøre er å finne ut hvor stor puten din er. Til forstykket til puten legger du til 1-2 cm til sømrom. Så hvis puten din er 40 cm, skal du klippe ut et kvadrat på 42x42cm(evt. 41x41cm).

Til bakstykket trenger du to rektangel.

For å finne målet til bakstykket ligger du til 20cm på lengden, da får du 42+20= 62cm.

Del så dette tallet på 2, 62:2= 31cm, slik at målet til hvert enkelt av de to bakstykkene blir 42x31cm.

Så nå skal du ha ett kvadrat, og to rektangel.
 

Stryk alle delene før du fortsetter å sy.

Legg opp den ene langsiden av begge bakstykkene.
Brett først 1 cm, og stryk.


 Brett så en gang til og stryk.
 
 
Sy bretten du har laget.

Hvis du vil være litt fancy, kan du sy en ekstra søm vedsiden av den første, da ser den litt mer proff ut, men dette er absolutt ikke nødvendig, det er jo ingen som skal se baksiden.


 Legg så kvadratet med den rette siden opp, ta så ett av rektanglene og legg med den rette siden ned. Kanten du la opp skal ligge inn mot midten av stoffet.

 Legg så det andre rektangelet med retten ned, oppå kvadratet.
Bruk sikkerhetsnåler til å feste hele veien rundt puten.  
  
Sy hele veien rundt puten, det kan være lurt å sy litt frem og tilbake akkurat over der åpningen er.
 
 
Klipp av hjørnene. Pass på så du ikke klipper i sømmen. 
 Vreng puten.
 
Stryk putetrekket, og putt puten din inni.

Voilà du har fått en ny pute eller puter!





 
 
Ha en fin dag.
 
Hilde

5 kommentarer

  1. Takk for flott mønster. Brukte den i dag da jeg skulle sy puter til campingvogna :)

    SvarSlett
  2. Takk for flott oppskrift! To nye og fine puter i stua nå :-)

    SvarSlett
  3. Endelig fant jeg ut hvordan putene mine skal få fine hjørner!! Takker :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig! Håper det ble noen fine puter på deg:-)

      Slett