Banoffee pai


I dag tenkte jeg at jeg skulle dele min oppskft på den britiske  desserten banoffee pai. Dette var en av mine favoritt desserter når jeg bodde på Orknøyene. Den er superlett  lage, og viss du liker bananer og karamell, vil du like denne!!!


Bunn:
15 digestive kjeks (vil du ha en tykkere bunn bruker du bare flere kjeks)
75 g smør
4-5 ss med karamell

Karamell:
1 boks søtet kondensert melk
125 g brunt sukker
125 g smør
Topping:
3-4 bananer
2 dl fløte
Sukker etter smak.

Start med å lage karamellen.
Smelt smør og sukker i en panne.
 La det koke i ca 5 minutter før du tar pannen av varmen og til setter den kondenserte melken.
 La det hele koke i ca fem minutter til.

Mens karamellen avkjøles litt, begynner du på bunnen.
Ha kjeksene i en brød/ziplockpose og knus de til de ser ut som fin sand.
Ha  de knuste kjeksene i en bolle.

Smelt smøret og ha over kjeksene, samtidig har du over ca 4-5 ss med karamellen du lagte tidligere.
 Rør at sammen til det ser ut som våt sand.

Press kjeks bunnen ut i en paiform.

Ha resten av karamellen over bunnen og sett den i kjøleskapet til avkjøling i ca 1 time.

Etter en timer topper du karamellen med bananen og krem og du har banoffee pai!






Ingen kommentarer