Omslagskjole


For en stund siden kjøpte jeg en rest med jersey stoff fra Stoff og Stil, men jeg visste ikke hva jeg skulle sy av det. Så da jeg så denne videoen på Youtube, tenkte jeg at stoffet jeg hadde liggende ville være perfekt. Jeg har brukt mønsteret hun viser hvordan du kan lage, men gjort noen små justeringer her og der.

Hvordan du syr kjolen er vist og forklart veldig fint i videoen, men jeg tenkte jeg kunne prøve å forklare det på norsk.




 Du trenger:

Ca 2 meter stoff ( jeg vil anbefale jersey)

Mønster papir/avispapir

Saks
Strikk

Nål og tråd

Symaskin

 Jeg tok ikke bilder av den første delen når jeg laget mønsteret, hvordan du gjør det er forklart tydelig i videoen (det kan være lurt å få noen til å hjelpe deg med å ta målene).

Når du har mønsteret og du har klippet ut de delene du trenger kan vi begynne å sy.

 Det første vi gjør er å sy båndene vi skal knyte kjolen med. Brett remsene du har klippet på midten, rette mot rette slik




Sy langs den ene kortsiden, og den lange siden.
Der etter vrenger du remsene slik at den rette siden er ut.








Legg forstykkene oppå bakstykket. Bruk sikertsnåler og fest skuldrene, du vil ha 10 cm «for mye» stoff på begge sider av forstykkene. Disse 10 centimeterne skal du rutsje. Bruk nål og tråd og sy gjennom rutsjene.




Sy så skuldrene sammen slik





Da er det på tide å sy opp sidene i kjolen, merk av ca 5 cm, på den ene siden, her skal det ene båndet gå igjennom, du skal IKKE sy der du har merket av.

Sy rundt hullet for at det ikke skal rakne, og for at ikke vrangsiden skal komme ut nor du stikker båndet igjennom.



Ta kjolen på deg, og merk av hvor du vil feste båndet. Brett så inn en cm og sy på båndet på.







Hvis du bruker jersey, kan du si deg ferdig, men jeg vil anbefale å sy en fald på kjolen.

Du kan si deg ferdig med kjolen nå, men jeg valgte å sy i en strikk i ryggen og på det ene forstykket for å lage folder.



Da skal du være klar til å gå ut å nyte vår solen i en ny kjole!!
(Johan var på jobb, så jeg måtte ta bildene selv med selvutløser, så det ble ikke så kreative bilder, men du får i verdtfall sett slutt resultatet noe lunde.)




Ha en fin dag alle sammen!!!



Hilde

2 kommentarer

  1. Du store tid! At eg ikkje har oppdaga deg og bloggen din før!!!

    Det vil seie, det har eg. Brukte oppskrifta på rosevatn i fjor, og måtte finne den igjen då eg skulle til med ny runde tidlegare i kveld. I fjor tok eg meg ikkje tid til å utforske noko meir, men det skal eg jammen byrje med! Ser det er ei stund sidan sist innlegg (som meg sjølv), men eg håpar du snart legg ut noko nytt!

    Kjolen er fantastisk flott. Trur jammen eg må fram med symaskina om ikkje so lenge!

    Helsingar frå
    Susanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Susanne! Tusen takk for fine kommentarar:-)Det set eg veldig pris på. Det har ikkje vert så mykje blogging dei siste månadene, men håpar på å leggje ut noko om ikkje alt for lenge, så du får holde utkikk:-)


      Hilde

      Slett