Bananbrød





Det er en stund siden sist jeg har blogget, og unnskyldningene er mange… Skole, ferie og ny jobb, men ikke minst latskap, men la oss ikke henge oss opp i det, for i dag skal jeg lage bananbrød med sjokoladebiter! I norske øyne er vel dette strengt tatt en kake, men jeg kjenner at viss det er kalt et brød får jeg ikke fult så dårlig samvittighet viss jeg forsyner meg to (eller tre) gange.





For å lage bananbrød trenger du:
4 godt modne bananer
300 g hvetemel
¾ ts natron
1 ts bakepulver
½ salt
2 egg
200 g sukker
100 ml matolje(raps, solsikke o.l)
1 ts vaniljeekstrakt
1 dl rømme
100 g sjokolade
Evt. 100 g nøtter, grov hakket

Sett stekeovnen på 180 0C.
Smør to brødformer med litt smør. Ta 2 ss av melet og kle formene med det. Du kan også bruke to rund kakeform på 22 cm eller en liten langpanne(25x30). Ha mel, bakepulver, natron og salt i en bolle.


Skrell bananene og mos dem lett med en gaffel.


Pisk eggedosis av egg og sukker.
Tilsett oljen og vaniljeekstrakt. Ha så i bananene, og bland godt.


Tilsett så halvparten av melet, så rømmen, og så resten av melet.
Rør til du ikke ser mer mel.
 Det er viktig at du ikke over-mikser røren, for da kan det hende at du faktisk ender opp med ett brødaktig bananbrød.
Vend tilslutt inn sjokoladen og eventuelt nøttene.

 Fordel røren i formene.
Stek i ca 30 min, eller til røren ikke setter seg fast på en bambuspinne.




Avkjøl på rist.

Håper det smaker og ha en fin fin søndag videre!


Hilde

Ingen kommentarer