Tips til internett shopping



På internett finner du hva som helst. Ting til baking, smykkelanig, scrapbooking, klær, elektronikk, sminke, hudpleie, bøker, filmer osv.

Jeg handler en god del på nettet, ofte fordi det er en hel del billigere enn å gå i butikken. Viss du ikke har noe problem med å vente en uke eller to for å få varene kan det lønne seg å ta en kikk på utenlanske nettbutikker, men da må du huske på tollgrense på 200 kr. Likevel har jeg funnet ut at av og til kan det likevel lønne seg å kjøpe varen, selv om du havner over grensen, i forhold til prisen i butikken i Norge.




Først pg fremst må jeg bare si at eg har ikke noe erfaring når det kommer til å handle merkevarer på nettet, da snakker jeg om merkevarer som Michael Kors, Louis Vuitton osv. Jeg har heller ikke handlet så mye klær fordi jeg liker å prøve på klær før jeg kjøper de.

Jeg tenkte jeg skulle nevne noen butikker jeg har hatt gode erfaringer med, men først tenkte jeg å gi noen generelle råd når det kommer til å se om en nettbutikk er seriøs.

1. Viss noe er for godt til å være sant er det ofte det(spesielt på ebay).

2. Finn og les andres erfaring med den bestemte nettbutikken/ selgeren.

3. Layouten på en side kan også være en indikator på om det er en seriøs side, men det er ikke alltid tilfellet.
4. Bruk PayPal





En nettbutikk jeg handler mye hos er Beautybay. Dette er en britisk side som har det meste innenfor skjønnhet. De har mange kjente merker som MD, bareMinerals, Joico, Wella SP, KMS California, essie, Priori og Urban Decay. Beautybay har  gratis frakt til Norge og det tar ca 1-2 uker å få pakken.  Produktene kommer godt pakket inn i en eske med masse “peanuts.” Jeg opplevde en gang at en kork på en shampoo hadde knekt og lekt ut i pakken. Ingen av de andre produktene var ødelagt, og da jeg sendte en mail til kundeservice, sendte de en ny shampoo samme dag.


En annen nettbutikk jeg har handlet litt hos er Skinstore, dette er en amrikansk side. Her har jeg kjøpt Clarisonicen min og børstehodene til den. Skinstore har også mange kjente merker som MD, Caudelie, philosophy, Murad, Rodial, Too faced, bareMinerals. Denne siden har også ofte 15-20% avslag på hele butikken. Frakten til Norge ligger på rundt 20 dollar. Akuratt nå har de 20% avslag på hele butikken viss du bruker koden GIFT20.

Nå har disse butikkene også fått inn foskjellige gavesett til jul, og du kan finne mange gode tilbud. Hos Beautybay får du foreksempel et gavesett med  4 Nails Inc lakker for 194 kroner, eller et reisesett fra Macadamia Natural Oil til 311 kroner.

Feelunique er også en side a là Beautybay og skinstore, jeg har ikke handlet det før, men har vert inne å sett på siden flere ganger. De har også gratis frakt til Norge og akuratt nå har de 10% avslag på sminke og hårpleie. feelunique har også et tilbakebetalingssystem viss du handler over tollgrensen. Du sender de bare en mail, med kopi av kvitteringen.


Ebay er en annen side jeg har en del erfaring med. Ebay er en nettauksjon med mange forskjellige selgere. På ebay er det mange falske varer og du må være på utkikk. Som jeg nevnte har jeg ikke noe erfaring med å handle merkevarer på ebay, men her er noen linker med spesifikke tips til det.
Når du handler på ebay er det viktig at du skjekker selgerens feedback, og ligger den på 98% og over er det ett godt tegn. Ebay har og så noe de kalle top rated seller, dette er selgere som konsekvent har gode anmeldelser fra kundene, samtidig som de tilbyr returrett og at de sender varen innen 1 virkedag.

Det er viktig at du leser beskrivelsen av varen godt, spesielt når det kommer til sminke og hudpleie. Selv om bilde viser full størrelse på varen kan det godt hende det er en vareprøve så les godt hvor mye vare inneholder. Når det kommer til klær og sko, skjekk at du får riktig størrelse, noe ganger kan det være amrikanske str. Andre ganger britisk, så scrol ned på siden og les hele beskrivelsen av varen.
En annen butikk jeg har handlet en del hos er Sasa. Detter er en asiatisk nettbutikk som har alt du kan tenke deg innen for asiatisk hud og sminke produkter, spesielt bb cream. De har også mye forskjellig innen for hårpleie. De fører også enkelte vestlige merker som clinique og diore, men de har som oftes ikke så mye fra disse merkene. Frakten ligger på rundt 18 dollar, men ganske ofte har de gratis frakt viss du bruker over 18 eller 28 dollar. Det kan ta forholdsvis lang tid å motta varene. På siden deres står det at det skal ta mellom 7 -14 dager, det har hendt at det har tatt opp til en måned å får pakken. Siden kan være litt vanskelig å navigere viss du ikke vet hva du vil ha fordi de har så utrolig mange forskjellige produkter.
Har du noen tips til en nettbutikk/side jeg burde skjekke ut? Legg igjen en kommentar:)
Ha en fin dag videre!!!
Hilde

Ingen kommentarer