Konfetti kake



Happy birthday to me, happy birthday to me...

På lørdag fylte jeg 27 år, og feiringen fant sted i Busan ca 2 timer nord for Geoje. 
Men jeg ville likevel bake bursdagskake, så på fredag bakte jeg bursdagskake til meg selv. Det ble en konfettikake med regnbue strøssel både på innsiden og utsiden.
Vi var invitert på tacokvelds hos en kollega av Johan så det paste fint å ta med seg kaken dit. 

Konfetti kake

6.5 dl mel
1 ts bakepulver
½ ts salt
115 g smør
4 dl sukker
1 dl nøytral olje
2.5 dl melk
5 egg
1 ½ ss vanilje ekstrakt
½ dl regnbue strøssel

Frosting:

Italiensk marengs frosting



Finn frem, og mål opp alle ingrediensene.
Kle 2, 20cm springformer med bakepapir, og smør sidene.
Forvarm stekeovnen til 175 grader.




Ha sukker, smør og olje i mikserbollen, miks på høy hastighet til det er blir lyst og luftig.
Tilsett eggene ett av gangen. Ha så i vanilje ekstrakt.





Bland mel, salt og bakepulver lett sammen.





Tilsett melet og melken i tre omganger.




Vend til slutt inn regnbue strøsselet for hånd.
Fordel røren mellom de to formene.
Stek i en forvarmet stekeovn på 175 grader i 40-50 minutter, eller når en testpinne kommer ut uten noe røre på seg.





La kaken avkjøles helt før du har over frosting.




Jeg syntes det er greit å "bygge" kaken på en kakeplate, eller du kan klippe ut en papp sirkel og kle den med aluminiumsfolie.
Ha litt frosting på kakeplaten for å "lime" det nederste kakelaget til platen, slik at den ikke skal skli av.
Legg på frosting mellom de to lagene, sett kaken i kjøleskapet i 20-30 minutter før du så smør frosting rundt hele kaken.




Pynt kaken slik du måtte ønske, jeg kledde kaken inn i bittesmå regnbue kuler.

Ha en fin dag!


Ingen kommentarer