Chocolate chip cookies



Her er min oppskrift på kjempe gode chocolate chip cookies, eller sjokoladekjeks på godt norsk.

200 gram smør/margarin( mykt)

2,5 dl hvetemel

1/2 kopp hvitt sukker

1/2 kopp brunt sukker
(en halv kopp er ca 1,2 dl)

1 egg

1/2 ts natron

1 1/2 ts vanilje sukker

1/2 ts salt(denne kan du droppe viss du bruker saltet smør)

200 g sjokolade

Evt 1/2 kopp nøtter

Sett stekeovnen på 190 grader


Bland sammen smør og begge typer sukker.



                      Visp egget lett, og tilsett det litt og litt til smøret og sukkeret.



Ha vaniljesukkeret, saltet og natron oppi melet og bland det sammen, på den måten ungår en at en får en stor klump salt, vaniljesukker eller natron i en kjeks.
Ha halvparten av melet oppi og bland på den laveste hastigheten. Når du ikke ser mer mel slår du mikseren av.



Rør inn resten av melet for hånd. Ved å gjøre dette ungår vi å få en brød aktig kjeksdeig.




Til slutt tilsetter du sjokoladen og evtuelt nøttene.


Kle stekeplatene din med bakepapir og bruk to spiseskjere eller en iskemskje til sette deigen på platene.


Jeg bruker en iskremskje, den er kjempe grei å bruke til dette, da får du kjeks som er så og si like stor og har like lang steketid. Du kan og så bruke den til å fylle i muffinsformer.
Jeg har kjøp min iskremskje hos Traktøren.


Stek kjeksene i ovene i 7-10 min alt etter hvilken ovn du har. Snu stekebrettet når halve steketiden har gått.

Avkjøl kjeksene på en rist dekket med bakepapir.

Denne oppskriften gir ca 18 store kjeks.

Da er det bare å forsyne seg!!!!


De smaker ekstra godt med et glass melk til:)



Hilde

Ingen kommentarer