Sminkekost rull/ Brush roll

Lag din egen sminkekost rull/mappe









Jeg har en del sminke koster, men har ikke en plass å ha de, så noen ligger i toalettmappen min, andre i sminkevesken min og noen i badeskapet. Så jeg har sydd meg en sminkekost rull!

Den er litt mer avansert en maxikjolen, men har du en symaskin, stoff og tråd, skal du får det til!



Dette er det du trenger:

To stoffbiter som er 25cmx35cm(innsiden og baksiden)

En stoffbit på 25cmx35cm(lommen)

Et stykke strykeinnleg med lim på 25cmx35cm

To biter med silkebånd på ca 30 cm






Ta bakstykket og stryk på strykeinnlegget på vrangsiden av stoffet( pass på at du har strykeinnleget med limsiden ned på stoffet, og ikke på strykejernet ditt)






Etter du har strøket på strykeinnlegget, skal du "quilte" Strykeinnlegget og bakstykket sammen.




Dette er ikke vanskelig, du velger hvilke sting du vil bruke og syr beint ned. Jeg valgte bare å bruke siksakk sting, men du kan bruke hvilket som helst sting maskinen din kan sy.

Når du er ferdig med dette skal det se noe lunde ut som dette



Så er det over til lommen vi skal ha kosten i.

Ta lomme-stoffstykket og brett det i to slik:

Ta lommestykket til masinen og sy igjen langsiden. Da har du noe som ser slik ut:

Ta lommestukket og brett det slik at du får sømmen midt på bak, slik:



Stryk sømmen ned til en side:



Fest lommestykket til innsidestykket ca 1,5 cm fra kanten:



Sy de to kortsidene på lommestykket til innsidestykket og den nederste langsiden.
Pass på at sømmen på baksiden av lommestykke ligger/peker ned mot kanten, slik at den går med sminkekostene når du stikker de ned i lommene.



Da var vi komt så langt, og du skal ha to sider, innsiden, med lommestykket og baksiden/utsiden med strykeinnlegget.

Finn midten på bakstykket og fest silkebåndenemen med en sikretsnål, sikksakk de på( dette glemte jeg, så jeg måtte sprette oppi og sy de inn når jeg var ferdig)

Legg de to stykken oppo hverandre rett på rett:


Det kan være lurt å merke av hvor åpningen skal være, slik at du ikke glemer det når du syr.
Fest med sikretsnåler, og sy. VIKTIG la det være igjen en åpning på toppen på ca 10 cm, slik at vi kan vrenge mappen.



Når du har sydd hele veien rundt(minus de 10 cm), klipper du av hjørnene, det vil gi deg finere hjørner når vi vrenger mappen rett vei. Men vær forsiktig så du ikke klipper i sømmen du nettopp har sydd!




Vreng mappen slik at du får den rette siden ut



Brett inn kantene i åpningen å sy rundt hele mappen.




Nå er vi nesten ferdig!!!

Tilslutt merker du av hvor store lommer du vil ha til børstene dine, og sy.





Og simsalabim, du har laget din egen sminkekost rull/mappe!!!









Ingen kommentarer