Sy en tøypose



Om en måneds tid skal jeg til London med svigerinnen min Linda, som by the way har en kjempe fin blogg, berreeinannahusmorsblogg.

Så jeg tenkte at jeg skulle lage meg noen tøy poser å ha sko og skittentøy i.

Disse posene et super lett å lage, og du kan lage de så stor eller liten som du vil, slik at de passer til det du vil ha i dem.

Du trenger:

To like store firkantede stoffbiter
Tråd
Silkebånd/tau el.l
Symaskin
Strykejern




Det først du må gjøre er å finne ut hvor stor du vil ha posen. Skal posen brukes til sko, pleier jeg å sett skoene oppå tøyet, slik at det er ca 5-6 cm med stoff rundt skoene.

Legg stoffet med vrangsiden mot deg og brett ned en kant på ca 1 cm på den ene kortsiden og stryk den på plass. Gjør dette på begge stoffbitene.

Brett en gang til og stryk over, slik at du får den "dobbel"brett.



Nå skal du ha to stoffbiter som ser slik ut




Bruk sikretsnåler og fest brettere







Sy så bretten ca 1-2 mm fra kanten på bretten.








Legg de to stoffbitene oppå hverandre, rette mot rette.


Mål 5 cm ned fra bretten og merk av på begge sider av posen.




Fest tøystykkene med knappenåler. Sy fra 5 cm merket til det andre 5 cm merket.


Klipp av de to hjørnene.


Ta så og brett ned den øverste kanten slik at den treffer streken du merket av tidligere(5cm), og fest med knappenåler. Gjør dette på begge sider av posen.



Sy hele veien rundt posen.


Det kan være lurt å ta av sybordet, da kan du bare tre poseåpningen over, og det blir lettere å sy.


Sy nærmt bretten, ellers vil du ikke få trekt bånde igjennom.




For å finne ut hvor mye bånd du trenger legger du bånder dobbelt over kortsiden, pluss 25 cm.
Du trenger to bånd av denne lengden.

F.eks min pose er 28 cm bred, så ganger du det med to og får 56. og tilslutt legger du på 25 cm, som blir 81 cm. Da trenger jeg to bånd som er 81 cm hver.


Fest en sikretsnål i enden av det ene båndet å tre det gjennom en av åpningene i posen. Tre den heleveien rundt. Ta så det andre båndet å tre det gjennom posen, denne gangen fra motsatt side.


Nå skal du ha noe som ligner på dette





Knyt båndene sammen slik




og vreng posen.



Og så har du en fin tøy pose du kan bruke til sko, skittentøy eller hva det måtte være du ville putte oppi.










Ingen kommentarer