Grønn smoothie


Frokost er ikke mitt favoritt måltid for å si det sånn,  halvtørt kneipbrød med ost frister liksom ikke klokka halv sju på morningen... Så de siste årene har jeg drukket en grønn smoothie til frokost, ingrediensene varierer etter hva frukt og bær som er i sesong, grønn fargen kommer i fra spinat. I tillegg til at det er en forfriskende start på dagen, føler du deg litt ekstra sunn resten av dagen, for du har jo drukket en grønn smoothie til frokokost som var stappet full av sunne ingredienser.




Jeg har ingen faste mål når jeg lager smoothie, så dette er sånn ca mål. Du må gjerne tilsette mer eller mindre av de forskjellige ingrediensene. Noen ganger bruker jeg bare frossen frukt, andre ganger en blanding av frossen og fersk, det kommer ann på hva jeg har av frukt og bær. Når det kommer til spinaten, kan den byttes ut med for eksempel grønn kål. Kål har en mer distinktiv smak, mens spinat er mildere og enklere å dekke over, så hvis du er ny til grønne drikker kan det være lurt å begynne med spinat.

Til to porsjoner, eller en STOR porsjon tenger du:

ca. 2,5 dl frossen frukt
ca 1-2 dl fersk frukt eller bær.
1-2 gode håndfuller spinat
saften av 1/2 - 1 sitron
vann
evt. 1 ss chia frø







Ha frukten og bærene i blenderen, i lag med spinaten. Klem saften av sitronen og ha over i lag med vann og evt. chia frø. Da er det bare til å blende i vei. 
Hvor mye vann du trenger kommer ann på hvor mye frukt og bær du bruker, og hvilke konsistens du ønsker. Så begynn med å tilsette litt og litt vann til du oppnår ønsket konsistens.


Ha smoothien over i ett glass og drikk med god samvittighet.





Ingen kommentarer