Sommerkjole - Colette Patterns





Det er mange fordeler med å være expat kone i Sør Korea, en av dem er at jeg har tid til å sy, en hobby som jeg har arvet i fra min flotte mamma.
Det har vert et lite "sytørke"siden vi kom til Korea, og sist jeg sydde noe til meg selv var til bryllupet til svigerinnen min Linda, for vel et år siden.



Da vi var hjemme i påsken tok jeg og mamma oss en tur til Stoff og Stil, jeg var i utgangspunktet ute etter en voksduk og strykeinnlegg, men endte opp med å finne dette utrolig søte ananas stoffet i viskose, og kunne rett og slett ikke gå i fra det. Når jeg så stoffet viste jeg med en gang hvilke kjole jeg ville sy!





Kjolen er en omslagskjole i fra Colette Patterns som heter Crepedet er en flatterende kjole for alle typer fasonger, og den er enkel og ganske rask å sy, da det ikke er noe glidelås eller knapper som skal syes, og heller ikke for. Selv valgte jeg å fore toppen, siden dette stoffet var litt gjennomsiktig.

Jeg vil si at vanskelighetsgraden på kjolen er for nybegynnere/noen som har litt erfaring med å sy. Med mønsteret følger det en veldig detaljert instruksjonsbok med illustrasjoner og forklaringer steg for steg. Så selv om du er forholdsvis ny når det kommer til å sy klær, vil du nok kunne sy denne kjolen.





Kjolen kommer i to versjoner. Versjon 1 har rund hals, mens versjon 2 har sweetheart utringning. Jeg har sydd begge versjonene, og de er begge fine, men versjon 1, med rund hals, er nok min favoritt hvis jeg måtte velge. Kjolen blir litt mer formell med sweetheart utringningen, mens den runde halsen gjør kjolen litt mer hverdagslig.

Mønsteret kan kjøpes både digitalt eller ferdig printet på Colette Patterns sin nettside.
Det digitale mønsteret må du selv printe og klippe ut hjemme. Dette er en litt tidkrevende prosess, men du slipper vertfall å vente på å få det tilsendt i posten, hvis du er like utålmodig som meg.




Etter å ha sydd ferdig kjolen, kan jeg lett si at jeg har fått blod på tann, tre nye mønster er kjøpt inn, og planer om å reise inn til stoffmarkedet i Busan er lagt. I tillegg fant jeg et stoff jeg kjøpte for flere år siden i stoffkassen min, så neste prosjekt tror jeg blir en maxikjole eller noe i den duren.












Ha en fin dag!


Ingen kommentarer