Selv om
vi bare er kommet til februar, og det fortsatt er en god måned igjen til våren offisielt er her, har jeg likevel begynt vårrengjøringen. Jeg ble inspirert
av Marie Kondos ”The life-changing magic of tidying”. Målet med å følge
Konmari-metoden, er i følge Kondo selv, å ”transform your home into a
permanently clear and clutter-free space”. Boken tar for seg steg for steg
hvordan du kan oppnå et ryddig og organisert hjem en gang for alle.
Kondo
mener at hvis vi kvitter oss med alle de tingene vi har rundt oss som ikke gir
oss noe glede, og bare beholder de som ”spark joy”, vil vi aldri måtte rydde
igjen.
Alle ting skal gjennomgås, for så å få en plass å høre hjemme. Det som ikke ”sparks joy” må kastes eller gis bort.
Alle ting skal gjennomgås, for så å få en plass å høre hjemme. Det som ikke ”sparks joy” må kastes eller gis bort.
Konmari i et nøtteskall:
Kondos metode for hva en skal kaste(eller i mitt tilfelle gi bort) er
at en bare skal beholde det som ”spark joy”. Jeg tolker det, når det kommer til
klær, som det jeg føler meg vell i, eller det jeg gleder meg til å gå i.
I boken snakker Kondo mye om å kaste ting, og hun nevner flere ganger hvor mange søppelsekker klientene hennes fyller med ting de ikke lenger vil ha. Jeg er ikke komfortabel med å hive ting som er helt i orden. Bare fordi de ikke gir meg noe glede lenger, betyr ikke at ikke andre kan ha glede av dem. Derfor velger jeg å doner/gi bort alle de tingene som fortsatt er i god stand.
I boken snakker Kondo mye om å kaste ting, og hun nevner flere ganger hvor mange søppelsekker klientene hennes fyller med ting de ikke lenger vil ha. Jeg er ikke komfortabel med å hive ting som er helt i orden. Bare fordi de ikke gir meg noe glede lenger, betyr ikke at ikke andre kan ha glede av dem. Derfor velger jeg å doner/gi bort alle de tingene som fortsatt er i god stand.
Jeg endte faktisk opp med å legge ut en post på en Facebook side for beboere på Geoje som sa at jeg hadde en del klær og sko jeg ville gi bort, i mot at en enten donerte tid eller penger til en veldedig organisasjon.
Nr. 2 Rydd/organiser i kategorier, ikke
rom for rom.
Kondo gjør et poeng av at en ikke skal rydde rom for rom, men heller
kategori for kategori. Dette er på grunn av at mest sannsynlig oppbevarer de
fleste av oss, for eksempel klær, i ulike deler av huset. Noe på soverommet, noe
i garderoben i gange, i kjelleren, på loftet, osv. Så hvis du er ferdig å rydde
i klærne på soverommet, må du begynne hele prosessen på nytt når du kommer til
klærne i gangen eller loftet. I tillegg får du et overblikk over hvor mye du
faktisk har når du finner frem alt i en kategori.
Kondo foreslår at du skal legge alle klærne dine i en organisert haug på
gulvet, det vil si t-skjorter for seg, bukers for seg osv.Jeg må si jeg ble ganske sjokkert
over hvor mye ting jeg hadde. Siden vi har flyttet en del de siste årene, har
det blitt en del rydding av skap og skuffe, så jeg trodde ikke haugen min
skulle bli såååå svær… Men det var tydelig at det hadde vert en del shopping
også…
Nr. 3 Start i riktig rekkefølge
I følge Kondo er det enkelte ting som er lette å gå gjennom enn andre,
og at en kan lett gi opp hele prosessen hvis en begynner i feil ende, for
eksempel med mer sentimentale ting. Ved å begynne med en kategori som klær, der den
materielle og sentimentale verdien er forholdsvis lav, vil avgjørelsene om hva
en skal beholde og hva en skal kaste/gi bort være lettere, enn for eksempel
bilder og suvenirer.
Nr. 4 Takk tingene du velger å kaste/gi
bort
Kondo personifiserer alle eiendelene sine, og mener vi bør gjøre det
samme. Hun takke bokstaveligtalt sokkene sine for den harde jobben de gjør for
å beskytte føttene hennes.
Dette er noe jeg ikke er komfortabel med å gjøre som kristen. I stede
velger jeg å takker Gud for de velsignelsene han har gitt meg.
Nr. 5 Utpek en dedikert plass til hver
ting.
Kondo påstår at etter du har gått gjennom hele prosessen, og ryddet med
hennes metode, kommer du aldri til å måtte rydde igjen. Det er bare snakk om å
sette/legge på plass. Hvis alle ting har en dedikert plass, blir det lettere å sette/legge tingene tilbake der de hører hjemme.
Jeg må si
det var en interessant metode å rydde klesskapet på. Jeg liker måten med
å samle alle tingene fra en kategori. Jeg tror ikke jeg kommer til å
”Konmarifisere” hele huset, men med
enkelte kategorier kan jeg se fordelen. For meg blir det for eksempel
vanskelig å gå gjennom kjøkkenet, siden vi er expater, og mye av for eksempel kjøkkenutstyret er ting som kom med leiligheten, som vi selvsagt ikke kan gi bort.
At jeg
aldri kommer til å rydde igjen, er nok å ta litt godt i, men å ha en slik
opprydning i garderoben en gang i året eller hvert andre år kan nok være en god
ide, og noe jeg kanskje kommer til å fortsette med.
I tillegg har jeg merket at etter jeg ryddet garderoben, er jeg blitt mer bevist på hva jeg kjøper, og det har ikke blitt noe impulskjøp de siste ukene.
Jeg
brukte ca 3-4 timer til sammen på hele prosessen med å hente frem hele
garderoben, gå gjennom den, og å rydde på plass igjen. Jeg endte opp med å gi
bort ca 1/3 av garderoben min, og når jeg nå går inn i skapet er det bare klær
jeg faktisk kunne tenke meg å gå i.
Tips
Etter å
ha gått gjennom prosessen har jeg noen tanker eller tips hvis du kunne tenke
deg å gjøre det samme.
1 Ha
en plan for hva du har tenkt å gjøre med tingene som du ikke langer vil ta vare
på. Skal du gi det vekk til gjennbruksbutikken, eller en annen organisasjon som
tar i mot klær? Vil du selge noen av tingene? Har du noe familie eller vennen kunne tenke seg? Ha en plan slik at du ikke må oppbevare alle disse tingene over en lenger periode.
2 Hver
ærlig med deg selv!!! Til å begynne med tok jeg meg selv i å si: Vel, kanskje
jeg kommer til å begynne å bruke den til sommeren… Tenk om jeg får bruk for
denne… Når jeg begynte å tenke slik stilte jeg meg selv dette spørsmålet: er
dette et plagg jeg føler meg vell i, og gleder meg til å bruke? Var svaret ja,
gikk det i haugen av klær jeg skulle beholde. Var svaret nei, gikk det i
”gis-vekk-haugen”.
3
Hver
alene hjemme, dette er noe Kondo også anbefaler. Johan var hjemme, og han var også overrasket over hvor stor
haugen var, men mot slutten av prosessen kom han inn i stuen og begynte å gå
igjennom haugen av klær jeg ikke lenger hadde glede av. "Skal du virkelig hive
denne?" "Dissen kan du vel ikke gi bort?" Og han begynte faktisk å ta ting utav haugen.
Tilslutt måtte jeg minne han på at dette var mine ting, ikke hans, og til
syvende og sist var det min avgjørelse.
Neste
kategori for meg blir sminke og hudpleieprodukter.
Hvis du
vil lese mer om Konmari metoden kan du finne den norske versjonen, Magisk opprydding, hos norske
bokforhandlere, eller den engelske The life-changing magic of tidying, på Amazon.
Ingen kommentarer